Μέση ηλικία: Κρίση ή ευκαιρία;

Πολύς λόγος τα τελευταία χρόνια για κρίσεις. Κρίση οικονομική, κρίση αξιών, κρίση ιδεών, κρίση πανικού, κρίση στην ελληνική οικογένεια, κρίση στις επιχειρήσεις και πάει λέγοντας. Ας προσθέσουμε λοιπόν και την κρίση μέσης ηλικίας για να καλύψουμε το φάσμα! Μην τρομάζετε γιατί οι λύσεις είναι πάντα εκεί φτάνει να θέλεις να τις δεις!

 

Τι είναι

Συνήθως όταν ακούμε για κρίση μέσης ηλικίας το μυαλό μας πάει σε παράνομες σχέσεις ή μεσήλικες που εμφανίζονται με μαλλιά βαμμένα σε απόχρωση μελιτζανί! Δεν πρόκειται όμως ακριβώς γι’ αυτό…

Στην πραγματικότητα, πρόκειται για «μια περίοδο συναισθηματικού τυφώνα που χαρακτηρίζεται από μια έντονη επιθυμία για αλλαγή». Μπορεί να συμβεί οποτεδήποτε είτε σε άνδρες είτε σε γυναίκες και να διαρκέσει αρκετά. Οι άνθρωποι τότε συμπεριφέρονται κι αισθάνονται διαφορετικά και η στάση τους στη ζωή αλλάζει.

Θα μπορούσε να πει κανείς πως η κρίση της μέσης ηλικίας σχετίζεται με τις αρνητικές πλευρές της αλλαγής και συνδέεται με την έννοια μιας μεταβατικής περιόδου, της αναζήτησης ταυτότητας, της αλλαγής πλεύσης στη ζωή, της επαναξιολόγησης, καθώς και με το σύνδρομο «της άδειας φωλιάς» (empty nest syndrome – η περίοδος που φεύγουν τα παιδιά και το σπίτι αδειάζει).

Δεν έχει σημασία τελικά περί τίνος ακριβώς πρόκειται όσο το να βρεθούν οι καλύτεροι δυνατοί τρόποι να αντιμετωπιστεί η κατάσταση και να συνεχίσουμε παρακάτω. Έχει όμως αξία αντί να μιλάμε για “κρίση”, να δούμε όλο το θέμα σαν μια διαδικασία αλλαγής στη ζωή.

Αν λάβουμε υπ’ όψιν, ότι οι ερευνητές ορίζουν ως μέση ηλικία τα χρόνια 30-70, με αποκορύφωμα το διάστημα 40-60, φανταστείτε σε πόσα εκατομμύρια άτομα στον πλανήτη μπορεί να αφορά το θέμα!

Τι πυροδοτεί την κρίση

Συνήθως είναι γεγονότα, όπως τα παρακάτω, που υπενθυμίζουν την ηλικία μας και φωνάζουν πως τα καλύτερα είναι πια πίσω μας ή ότι η ζωή περνάει και χάνεται:

  1. Εμφάνιση πρεσβυωπίας, αραίωμα μαλλιών, εμμηνόπαυση, ο θάνατος κάποιου στενού φίλου, συμβάντα που μας κάνουν να συνειδητοποιούμε την ηλικία ή την θνητότητά μας.
  2. Φόβος για την υγεία μας (π.χ. με αφορμή προβλήματα υπερηλίκων γονιών).
  3. Η αίσθηση ότι η επαγγελματική ζωή δεν έχει εξέλιξη.
  4. Το τέλος μιας σημαντικής σχέσης ή η μοναξιά.
  5. Η ανεξαρτησία των παιδιών ή η αποχώρησή τους από το πατρικό σπίτι.
  6. Απογοήτευση σχετικά με τους στόχους ή τα κατορθώματα ζωής.

Ένα σημαντικό συμβάν μπορεί να πυροδοτήσει έντονες σκέψεις για το τι έχουμε καταφέρει έως τώρα στη ζωή και κυρίως για το τι δεν έχουμε καταφέρει. Αυτό με τη σειρά του, μπορεί να φέρει απογοήτευση και πίκρα και να προκαλέσει μια δραματική ανάγκη για αλλαγή με σκοπό να ξαναζωντανέψει μια δεύτερη νιότη ή να επανέλθει η χαμένη αίσθηση πληρότητας.

Τα σημάδια

Διαφέρουν από άτομο σε άτομο, αφού ο καθένας επηρεάζεται με διαφορετικό τρόπο. Παρ’ όλα αυτά δραματικές αλλαγές στις συνήθειες, μεταβολές στη διάθεση, θυμός ή/και ανησυχία, συχνά συναισθηματικά ξεσπάσματα, παρορμητικές αποφάσεις ή/και αδικαιολόγητα ρίσκα μπορεί να θεωρηθούν κοινά γνωρίσματα στα άτομα που βιώνουν αυτήν τη φάση. Ένας άνθρωπος που σταμάτησε να απολαμβάνει δραστηριότητες που του έδιναν χαρά, κάποιος που έχει χάσει την αυτοπεποίθηση και την εμπιστοσύνη στον εαυτό του, κάποιος που λέει συχνά «θέλω να τα παρατήσω όλα» ή «έτσι θα είναι από εδώ και μπρος η ζωή;», γυναίκες που αποκτούν εμμονή με την εμφάνιση ή την υγεία τους, όλα αυτά ίσως είναι σημάδια μιας κρίσης μέσης ηλικίας.

Τι κάνουμε

Δεν είναι σπάνιο φαινόμενο, οπότε χρειάζεται να το αντιμετωπίσουμε και να βγούμε από αυτό πιο ώριμοι και πιο σοφοί.

  1. Άρχισε να μιλάς

Μίλα με ανθρώπους που εμπιστεύεσαι, έναν φίλο, τον σύντροφό σου, τον γιατρό σου, έναν θεραπευτή, έναν life coach… Μην τα κρατάς όλα μέσα σου. Εναλλακτικά, μπορείς να γράφεις τις σκέψεις ή τα συναισθήματά σου ώστε νa αρχίσεις να κατανοείς τι σε στρεσάρει και σε ποιον τομέα. Κάποια από τα συμπτώματα ίσως σχετίζονται και με κατάθλιψη, οπότε αν κανείς τα αγνοήσει ίσως οι συνέπειες γίνουν σοβαρότερες για την υγεία.

  1. Άλλαξε το πλαίσιο

Δες τα πράγματα αλλιώς, πέρα απ’ το να σκέφτεσαι τι όμορφα που ήταν στο παρελθόν. Και τότε είχες να αντιμετωπίσεις δυσκολίες ή προκλήσεις. Υπάρχουν πολλά θετικά όσο μεγαλώνουμε όπως είναι η εμπειρία, η σοφία, η ασφάλεια. Πώς θα ήταν αν αναρωτιόσουν τώρα «Τι θέλω ν’ αλλάξει;». Φρόντισε με παρατήρηση να ακούς τις αρνητικές σκέψεις που κάνεις και αντί να εστιάζεις σ’ αυτές, εστιάσου στο τι θέλεις από την ζωή σου κι όχι στο τι έχεις χάσει. Νιώσε ευγνωμοσύνη για όλα όσα έχεις. Αλλάζοντας διάθεση κι ενέργεια, δες ξανά, με φρέσκια ματιά, τι είναι αυτό που νομίζεις ότι δεν έχεις ακόμα καταφέρει; Είναι αλήθεια ότι είναι αργά για να προσπαθήσεις να το πετύχεις; Δες την ευκαιρία που έχεις για να κάνεις αλλαγές για το καλύτερο. Αν χρειάζεται ζήτησε τη βοήθεια κάποιου ειδικού.

  1. Κάνε αξιολόγηση

Δες αυτήν την περίοδο σαν ευκαιρία για να εκτιμήσεις τι πάει καλά και τι όχι. Ιεράρχησε τις αξίες σου, δες τι είναι πλέον σημαντικό για εσένα και τι δίνει αληθινό νόημα στη ζωή σου. Μην κρίνεις τον εαυτό σου με γνώμονα τις προσδοκίες των άλλων και μη συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους. Ο καθένας έχει τον δικό του δρόμο και τις δικές του ανασφάλειες. Πότε ήσουν χαρούμενος, ευτυχισμένος, περήφανος; Τι συνέβαινε τότε; Τι χρειάζεται να συμβεί τώρα, τι μπορείς να κάνεις για να είσαι ξανά; Εσύ το έκανες τότε τιμώντας τις αξίες σου, εσύ θα το κάνεις και τώρα.

  1. Βάλε νέους στόχους

Αφού αποφασίσεις τι θέλεις από τη ζωή, βάλε στόχους ευθυγραμμισμένους με ό,τι πραγματικά θεωρείς πως αξίζει. Για παράδειγμα, αν είναι σημαντικό για σένα να μαθαίνεις και να εξελίσσεσαι, μπορείς να ξεκινήσεις να μαθαίνεις μια ξένη γλώσσα ή μια νέα δεξιότητα.

Απόφυγε να σκεφτείς «Τώρα αυτό τι νόημα έχει;». Να θυμάσαι, θα έχει το νόημα που θα του δώσεις εσύ! Άλλωστε αν δεν το κάνεις τώρα, πότε θα το κάνεις; Το τώρα είναι πάντα η πιο κατάλληλη στιγμή!

Πώς θα ήταν άραγε αν δεν βλέπαμε την “κρίση μέσης ηλικίας” σαν “κρίση”; Αν την βλέπαμε σαν μια περίοδο, που καλούμαστε να ανακαλύψουμε από την αρχή τον εαυτό μας, ή κάποιες πλευρές του, αθέατες έως τώρα; Πώς θα ήταν αν επιλέγαμε να την δούμε, σαν μια περίοδο που μας καλεί να κάνουμε σημαντικές, θετικές, ζωογόνες αλλαγές;

No Comments Yet

Comments are closed

ΓΡΑΦΤΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ MY EXTENSION