Πόσο κοστίζει η λανθασμένη επιλογή προσωπικού σε μια επιχείρηση;

O κος Παναγής είναι κάτοχος Master (MBA) in Business Administration από το Kingston University, Post Graduate Diploma in Marketing Management και (BA) in Marketing.
Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενηλίκων από το ΕΚΕΠΙΣ και τον ΟΑΕΔ με  διδακτική εμπειρία 18 ετών. Διδάσκει Marketing σε σχολές, κρατικούς φορείς, Κέντρα Επαγγελματικής κατάρτισης και έχει εκπαιδεύσει στελέχη και επιχειρηματίες πολύ μεγάλων επιχειρήσεων. Έχει  επαγγελματική εμπειρία 25 ετών στο χώρο των Πωλήσεων –Marketing ως Ανώτατο Διευθυντικό Στέλεχος και ως Managing Director σε μεγάλες εταιρίες. Σήμερα κατέχει την θέση του Εμπορικού Διευθυντή στην εταιρία Επαγγελματικών Προϊόντων Κομμωτηρίου SOLOPRO.
Ο κος Παναγής είναι Αντιπρόεδρος και Ιδρυτικό μέλος των εξειδικευμένων στελεχών Μarketing& Διοίκησης Επιχειρήσεων του συλλόγου MarketingClub.  (Emailεπικοινωνίας tasospanagis10@gmail.com)

Η διαδικασία πρόσληψης δεν πρέπει να θεωρείται ότι είναι παιχνιδάκι για μια επιχείρηση. Είναι μια δύσκολη διαδικασία που απαιτεί γνώσεις, διαίσθηση και εμπειρία.

Η λανθασμένη επιλογή στελεχών από έναν επιχειρηματία δύναται να δημιουργήσει μια σειρά μεγάλων προβλημάτων με μεγάλο αντίκτυπο στην επιχείρηση. Στοιχεία από δημοσιευμένες έρευνες δείχνουν ότι το 90-95% των επιχειρηματιών παραδέχονται ότι προσλαμβάνουν λάθος ανθρώπους κάθε χρόνο. Εκείνο που προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι όμως ότι οι εταιρίες δεν γνωρίζουν το συνολικό κόστος που έχει η λάθος πρόσληψη και μάλιστα σε ποσοστό 70%.

Το κόστος της πρόσληψης εξαρτάται πάντα από το επίπεδο της θέσης. Μια θέση ανώτερη (executive) μπορεί να έχει πενταπλάσιο κόστος από μια απλή θέση ενός υπαλλήλου.

Δεν είναι λίγες οι φορές που ένας επιχειρηματίας προσέλαβε ένα στέλεχος, το οποίο αρχικά  εκτίμησε ότι ήταν το ιδανικό, στην πορεία όμως διαψεύστηκε και αναγκάστηκε να το απολύσει, σε μάλιστα σε διάστημα ενός ή δύο μηνών. Θα μπορούσαμε να πούμε βέβαια ότι σε αυτή την περίπτωση, αν το αντιλήφθηκε εγκαίρως, είναι τυχερός. Αν δεν το αντιλήφθηκε όμως άμεσα και το άτομο αυτό έμεινε στην δουλειά για μεγάλο χρονικό διάστημα το κόστος είναι πολύ μεγαλύτερο.

Τα κόστη της πρόσληψης

Το κόστος μιας κακής πρόσληψης δεν είναι μόνο οι μισθοί που καταβάλλονται. Κόστος είναι η έλλειψη ψυχικής ηρεμίας, είναι οι δυσαρεστημένοι πελάτες, είναι το κλίμα που δημιουργείται μέσα στην ομάδα, είναι οι “φωτιές” που πρέπει να σβήσει ο επιχειρηματίας, είναι η ομαλή λειτουργία της επιχείρησης σε καθημερινή βάση, είναι η γνώμη των πελατών. Κόστος επίσης είναι και ο προσωπικός χρόνος του επιχειρηματία που αναγκάζεται να μείνει μακριά από την οικογένειά του και να κάνει μόνος του τη δουλειά που ήταν “υποχρεωμένο” να κάνει το στέλεχός του. Στην ουσία καταντά υπάλληλος της επιχείρησής του.

Υπάρχει επιπλέον και ένα άλλο κόστος που καλείται κόστος ευκαιρίας. Είναι στην ουσία το κέρδος που έχει χάσει ο επιχειρηματίας από την πρόσληψη ενός ικανού ατόμου το οποίο θα έφερνε πολλαπλά οφέλη αν είχε επιλεχθεί σωστά να εργαστεί στην εταιρία.

Αν προσπαθούσαμε να αποδώσουμε σε αξία το κόστος μιας κακής πρόσληψης, μπορούμε να πούμε σύμφωνα με μια έρευνα που έχει γίνει από στελέχη του HR, ότι μια θέση χαμηλής ιεραρχίας μπορεί να ξεκινάει από 650 ευρώ στο αρχικό στάδιο πρόσληψης και να φτάνει σε πολύ μεγαλύτερα ποσά. Αν η θέση είναι executive, τότε το κόστος ξεκινά από 3500 ευρώ και ανάλογα με το χρόνο παραμονής του ατόμου μπορεί να φτάσει σε πολύ μεγαλύτερο ποσό. Σύμφωνα με μελέτη της μεγαλύτερης ένωσης σε παγκόσμιο επίπεδο που ειδικεύεται σε θέματα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού (SHRM) Society For Human Resource Management, το κόστος μπορεί να φτάσει πολλές φορές και στις δυο περιπτώσεις, το πενταπλάσιο του μισθού της θέσης.

 

Το πρόβλημα των επιχειρηματιών στην αξιολόγηση των ανθρώπων.

 

Δυστυχώς ο επιχειρηματίας πολλές φορές δεν γνωρίζει να κάνει σωστή επιλογή γιατί έχει άγνοια του τρόπου αξιολόγησης των στοιχείων που απαιτούνται για τη θέση. Δεν γνωρίζει πως θα τους αξιολογεί με ακρίβεια και αντικειμενικότητα. Την ώρα της συνέντευξης λειτουργεί περισσότερο συναισθηματικά σε σχέση με αυτόν που έχει απέναντί του κάθε φορά και όχι ορθολογιστικά.

Τα κριτήρια επιλογής ενός στελέχους, πέρα από τα τυπικά προσόντα της θέσης, θα πρέπει να συνδυάζονται και με μια σειρά άλλων στοιχείων της προσωπικότητας. Τα στοιχεία αυτά όπως εμφανίζονται στα παρακάτω σχήματα, σε συνδυασμό με τις ικανότητες-δεξιότητες των στελεχών δεν είναι εύκολο να εντοπισθούν εάν δεν υπάρχει ένας δομημένος τρόπος αξιολόγησής τους.

Περισσότερη γνώση, καλύτερες αποφάσεις…..

Η λύση στο πρόβλημα είναι καθαρά η γνώση που πρέπει να έχει ο επιχειρηματίας στην επιλογή του προσωπικού. Κάθε εργασία ή ρόλος απαιτεί ένα μοναδικό συνδυασμό χαρακτηριστικών προσωπικότητας και προσόντων για να επιτευχθεί η βέλτιστη επίδοση.

Ο επιχειρηματίας αν θέλει να βελτιώσει τις ικανότητες του θα πρέπει να έχει τη διάθεση να μαθαίνει. Οι Αμερικάνοι έχουν μια πολύ ωραία έκφραση: learning machine (Μηχανή μάθησης). Όσο πιο δεκτικός είναι κάποιος στην μάθηση τόσο πιο πολλές ευκαιρίες έχει για να εξελιχθεί. Αν ο επιχειρηματίας έχει το μικρόβιο του Έλληνα businessman που ονομάζεται “ξερόλας” τότε έχει πολύ λίγες ελπίδες να υπάρξει πρόοδος. Το μικρόβιο του “ξερόλα” δημιουργεί εγκεφαλική παράλυση.

Μια άλλη λύση για τον επιχειρηματία είναι να επενδύσει σε ειδικούς συμβούλους που γνωρίζουν να αξιολογήσουν και έχουν περισσότερη εμπειρία στην επιλογή ενός στελέχους. Η στελέχωση έχει να κάνει με την ικανότητα του επιχειρηματία να βρει τους κατάλληλους ανθρώπους για την επιχείρησή του και να τους αναπτύξει ώστε αυτοί να κάνουν την εργασία τους αποτελεσματικά. Η λέξη-κλειδί εδώ είναι η λέξη “κατάλληλοι”.

 

Ικανό στέλεχος VS Επιχειρηματικής Κουλτούρας

Το κόστος όμως από μια πρόσληψη είναι πολλαπλασιαστικό εάν και ο ίδιος ο επιχειρηματίας στερείται ενός ουσιαστικού στοιχείου δόμησης του χαρακτήρα του και της προσωπικότητας του, της αποκαλούμενης “Επιχειρησιακής Κουλτούρας”.

Αν ο επιχειρηματίας δεν έχει τον τρόπο, την κουλτούρα να συνεργαστεί με τα άτομα που έχει στην επιχείρησή του τότε τα αποτελέσματα είναι δραματικά. Η κουλτούρα είναι ένα θέμα γενικότερης παιδείας, γνώσης, εμπειρίας, αξιών, πολιτισμού, η οποία αν δεν υφίσταται μέσα στην επιχείρηση δεν προάγεται η επιχειρηματικότητα.

 

Η ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΠΑΡΑΞΕΙ ΚΑΘΕ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΠΛΑΝΟ ΜΙΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ.

Δυστυχώς καθημερινά βλέπουμε στις οικογενειακές επιχειρήσεις φαινόμενα νεποτισμού, οικογενειοκρατίας σε όλο το εύρος των δραστηριοτήτων από άτομα τα οποία δημιουργούν ανυπέρβλητα εμπόδια στην απρόσκοπτη λειτουργία της επιχείρησης. Παρατηρούμε ανύπαρκτα επιχειρηματικά μοντέλα, έλλειψη στόχων, κουρασμένη ηγετική ομάδα, έλλειψη οικονομικού προγραμματισμού, ευκαιριακές επιλογές, έλλειψη οργάνωσης, έλλειψη εξωστρέφειας.

Τα ικανά στελέχη που προσλαμβάνονται αν δεν βρουν τον επιχειρηματία ηγέτη, τον άνθρωπο που θα τους σεβαστεί, θα τους εμπνέει, θα τους καθοδηγήσει και θα είναι η “ατμομηχανή” της επιχείρησης, δεν θα αποδώσουν ποτέ.

Η επιχειρηματικότητα είναι ένα ταξίδι, είναι μια περιπέτεια που ξεκινά πρώτα στο εσωτερικό της επιχείρησης και μετά εξωτερικεύεται στο “κοινό” της επιχείρησης. Η στελέχωση είναι μέρος της επιχειρηματικότητας και κοστίζει πολύ εάν δεν γίνεται χωρίς γνώση.

 

No Comments Yet

Comments are closed

ΓΡΑΦΤΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ MY EXTENSION