fbpx

Brand Marketing & Branding στο κομμωτήριο

O κος Παναγής είναι κάτοχος Master (MBA) in Business Administration από το Kingston University, Post Graduate Diploma in Marketing Management και (BA) in Marketing.
Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής ενηλίκων από το ΕΚΕΠΙΣ και τον ΟΑΕΔ με  διδακτική εμπειρία 18 ετών. Διδάσκει Marketing σε σχολές, κρατικούς φορείς, Κέντρα Επαγγελματικής κατάρτισης και έχει εκπαιδεύσει στελέχη και επιχειρηματίες πολύ μεγάλων επιχειρήσεων. Έχει  επαγγελματική εμπειρία 25 ετών στο χώρο των Πωλήσεων –Marketing ως Ανώτατο Διευθυντικό Στέλεχος και ως Managing Director σε μεγάλες εταιρίες. Σήμερα κατέχει την θέση του Εμπορικού Διευθυντή στην εταιρία Επαγγελματικών Προϊόντων Κομμωτηρίου SOLOPRO.
Ο κος Παναγής είναι Αντιπρόεδρος και Ιδρυτικό μέλος των εξειδικευμένων στελεχών Μarketing& Διοίκησης Επιχειρήσεων του συλλόγου MarketingClub.  (Emailεπικοινωνίας tasospanagis10@gmail.com)

Τα κομμωτήρια και τα barber shop σήμερα αντιμετωπίζουν τεράστιες προκλήσεις σε μια παρατεταμένη περίοδο Οικονομικής Κρίσης. Προσπαθούν να επιβιώσουν, να αναπτυχθούν σε μια ανταγωνιστική αγορά, να προσελκύσουν πελάτες, να βρουν την κατάλληλη τιμή και να κάνουν τις απαραίτητες προωθητικές ενέργειες για να κλειδώσουν πελάτες. Το κλειδί για την διαφοροποίηση όμως από τους ανταγωνιστές τους έχει να κάνει με το brand τους και κατ επέκταση τη στρατηγική branding που υιοθετούν για να ξεχωρίσουν.

Oι δύο έννοιες για πολλούς είναι άγνωστες και για άλλους ταυτόσημες. Τι είναι όμως στην πραγματικότητα το Brand, τι είναι το  Branding και τι το Brand Marketing;

Τι είναι το Brand;

Το brand σύμφωνα με τον ορισμό που δίνει ο Αμερικανικός Σύνδεσμος Μarketing (ΑΜΑ) είναι ένα όνομα, ένας όρος, ένα σχέδιο, ένα σύμβολο ή όποιο άλλο χαρακτηριστικό ταυτίζεται με το προϊόν ή την υπηρεσία ενός οργανισμού ή ενός ανθρώπου και το διαφοροποιεί από τα άλλα ανταγωνιστικά προϊόντα.

Το εμπορικό σήμα ενός κομμωτηρίου ή ενός barber shop είναι ένα brand επομένως που ανάλογα με το επικοινωνιακό του “χαρακτήρα” αντιπροσωπεύει την ταυτότητά του  στην αγορά.

Το σήμα μεταφέρει μηνύματα για το ποιά είναι η επιχείρηση, τι κάνει, τι ποιότητα υπηρεσιών προσφέρει, τι φήμη έχει, αν είναι αξιόπιστη, την ποιότητα των στελεχών της  και πολλών άλλων στοιχείων.

Χιλιάδες brand είναι γνωστά μόνο από το σήμα τους (logo) και διεθνώς αναγνωρίζονται προκαλώντας διαφορετικά συναισθήματα και σκέψεις στους αγοραστές όταν επιλέγονται όπως για παράδειγμα η Microsoft, η Apple, η Coca Cola, η Pepsi κλπ.

Τι είναι το Branding;

Το branding είναι η στρατηγική που απαιτείται για να επιτευχθεί η διαφοροποίηση. Είναι η διαδικασία που θα ακολουθήσει η επιχείρηση για να κάνει συγχρόνως “triggering” στο συναίσθημα των πελατών και στο μυαλό τους. Είναι μια διαδικασία που εμπλέκεται στη δημιουργία ενός brand προκαλεί και ενεργοποιεί ψυχή και νου, οδηγώντας τον πελάτη σε αφοσίωση και πίστη στα προϊόντα ή στις υπηρεσίες μιας εταιρίας.  Το branding είναι μια συνεχή διαδικασία παρακίνησης, μια υπόσχεση που οφείλει να δώσει και να κρατήσει η επιχείρηση στους πελάτες της.

Το branding έχει νόημα  και υφίσταται μόνο  όταν ο επιχειρηματίας έχει Όραμα. Όταν γνωρίζει που θέλει να φτάσει την επόμενη τουλάχιστον 5ετία, πως θέλει να τον θυμούνται, γιατί θέλει να ξεχωρίζει από όλους τους άλλους. Αλήθεια, σκεφτήκαμε ποτέ τι υπόσχεση δίνει στον αγοραστή η λέξη ΜERCEDES και η λέξη ZASTAVA;

Η απάντηση είναι απλή. Η μια λέξη φέρνει στο νου μας την πολυτέλεια, την ασφάλεια, το κύρος και η άλλη, το φθηνό και χαμηλής ποιότητας αυτοκίνητο. Το ίδιο θα πρέπει να αναρωτηθείτε και εσείς που έχετε επιχείρηση σε σχέση με έναν ανταγωνιστή σας!!!

Τι είναι το brand Marketing΄

Το μάρκετινγκ μάρκας ή το brand Marketing ενός κομμωτηρίου έχει να κάνει με μια σειρά ενεργειών που θα εφαρμοστούν για να υλοποιηθεί η στρατηγική του branding έτσι ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα. Είναι  όλες εκείνες οι ενέργειες που θα υπηρετήσουν τον στόχο της στρατηγικής (branding) και θα δημιουργήσουν την κατάλληλη αλληλεπίδραση μεταξύ πελατών και επιχείρησης.

Οι ενέργειες αυτές έχουν να κάνουν με το σχεδιασμό της εταιρικής ταυτότητας της επιχείρησης, την εκπαίδευση των στελεχών, του επιχειρηματία, την τιμολογιακή πολιτική, τις επικοινωνιακές δράσεις της εταιρίας, τα προγράμματα δημοσίων σχέσεων που θα αναπτύξει , την διαχείριση των social media και ότι γενικά αντικατοπτρίζει την φήμη της προς το εξωτερικό της περιβάλλον.

Tο πλάνο marketing της επιχείρησης στο κομμωτήριο συνδυάζει μια σειρά ενεργειών που στην γλώσσα των στελεχών ονομάζεται 7P (Εφτά “Π”).

Πως θα δημιουργήσετε ένα brand για το κομμωτήριό σας.

H διαδικασία δημιουργίας ενός Brand από τον ιδιοκτήτη μιας επιχείρησης απαιτεί την δημιουργία ενός επιχειρηματικού πλάνου, συμπεριλαμβανομένου και του πλάνου marketing για να αντιληφθεί κατα πόσο η εταιρία μπορεί να δημιουργήσει κάτι ισχυρό σε επίπεδο brand.

Τα ακόλουθα στοιχεία κλειδιά συνθέτουν το επιχειρηματικό πλάνο και απαιτούν έναν ειδικό στο marketing με εμπειρία και γνώσεις.

  1. Ανάλυση εξωτερικού -Εσωτερικού Περιβάλλοντος – Αναλύσεις SWOT-PEST
  2. Έρευνα Αγοράς – ανάλυση αγοράς, πελατών, ανταγωνιστών
  3. Στόχοι Μάρκετινγκ – στόχοι SMART (συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι, εφικτοί, ρεαλιστικοί και χρονικά προκαθορισμένοι)
  4. Στρατηγική Μάρκετινγκ – USP – Μείγμα Μάρκετινγκ
  5. Ειδικές δραστηριότητες – για την επίτευξη των στόχων του μάρκετινγκ
  6. Οικονομικά – σχεδιασμός προϋπολογισμού μάρκετινγκ
  7. Έλεγχος δραστηριοτήτων -Προσαρμογή.

Μια άλλη προσέγγιση βημάτων και διαδικασιών δημιουργίας brand δίνεται από την παγκόσμια βιβλιογραφία μέσω άλλου τρόπου (Sonia Chopra Gregory, freshsparks.com) όπως περιγράφεται παρακάτω:

  1. Προσδιορίστε το κοινό-στόχο του brand σας (έρευνα αγοράς, positioning)
  2. Ορίστε μια δήλωση αποστολής του branding
  3. Ερευνήστε τα brands των ανταγωνιστών σας, στην αγορά που απευθύνεστε
  4. Περιγράψτε τα βασικά χαρακτηριστικά & τα οφέλη του brand σας
  5. Δημιουργήστε ένα σπουδαίο λογότυπο και σλόγκαν για το brand σας (μέρος του επικοινωνιακού μάρκετινγκ)
  1. Διαμορφώστε την επιχειρηματική φωνή του brand σας (μέρος του επικοινωνιακού μάρκετινγκ)
  1. Δημιουργήστε ένα μήνυμα και μια συνοπτική παρουσίαση του brand (μέρος του επικοινωνιακού μάρκετινγκ)
  1. Αφήστε την προσωπικότητά του brand σας να λάμψει
  2. Ενσωματώστε το brand σας σε κάθε πτυχή της επιχείρησής σας
  3. Μείνετε πιστοί στο brand σας
  4. Να είστε ο μεγαλύτερος υποστηρικτής του brand σας (Μέτρηση, έλεγχος, επανεξέταση)

 

Η στρατηγική του brand θα καθορίσει τι αντιπροσωπεύετε, τι υπόσχεση θέλετε να δώσετε στους πελάτες σας και τι “προσωπικότητα” είναι αυτή που σας ενδιαφέρει να μεταδώσετε σε σχέση με τους ανταγωνιστές σας. Ο σχεδιασμός επομένως του λογότυπού σας, στο ξεκίνημα της επιχείρησής σας ή ακόμα και μετέπειτα αποτυπώνει την ταυτότητά σας. Τα χρώματα που θα επιλέξετε, τα σύμβολα ακόμα και το slogan οριοθετεί τον τρόπο που θα πρέπει να προσαρμοστεί και να υλοποιηθεί όλη η δραστηριότητά σας για να πετύχετε τη προσέγγιση μυαλού και συναισθήματος ενός πελάτη. Το λογότυπο θα πρέπει να είναι απλό, ευκολομνημόνευτο, διαχρονικό, ευπροσάρμοστο και κατάλληλο για την επιχείρηση.

Το μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρηματιών στο χώρο των κομμωτηρίων δεν δίνει το λογότυπο σε επαγγελματίες γραφίστες. Πολλοί γραφίστες δεν γνωρίζουν επίσης πως θα συνδέσουν το όραμα και την στρατηγική της επιχείρησης με το brand της (Logo).  Πίσω από κάθε χρώμα υπάρχει μια ολόκληρη θεωρία Color Psychology που συνδέεται ανάλογα με την χώρα και το προϊόν με συγκεκριμένη αγοραστική συμπεριφορά. Σε μια μελέτη  που έγινε από επιστήμονες στο χώρο του marketing φάνηκε ότι το  90% των πρώτων αποφάσεων που έγιναν για την επιλογή προϊόντων βασίζονταν μόνο στο χρώμα ή στην συσκευασία (ανάλογα με το προϊόν). Το πράσινο για παράδειγμα δείχνει υγεία, φυσικό περιβάλλον ενώ το μαύρο δείχνει πολυτέλεια και κύρος.

Το branding για το κομμωτήριο σας θα πρέπει να χρησιμοποιείται σε όλα τα σημεία επαφής με τους πελάτες σας ή τους δυνητικούς αγοραστές των υπηρεσιών σας. Για το λόγο αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία να γίνει πρόβλεψη ενεργειών από μέρους σας σε όλα τα στάδια που θα έρθει σε επαφή η επιχείρησή με τον πελάτη. Στο στάδιο της προσέλκυσης του ενδιαφέροντός, στο στάδιο της πώλησης αλλά και στο after sale service είναι πολύ βασικό να υπάρχει μια οριοθετημένη κοινή συστημική γλώσσα επικοινωνίας που θα οδηγεί στην αφοσίωση του πελάτη. Αυτή η γλώσσα περιλαμβάνει μια σειρά ενεργειών που αφορούν την ιστορία που θα πει η επιχείρηση, το περιεχόμενο που θα χρησιμοποιήσει στα social media για να πείσει και γενικά τη συσχετισμένη λογική προσέγγισης του κοινού της.

Εξαιρετικά ουσιαστικό ρόλο σε όλα αυτά έχει η ανάπτυξη της επικοινωνιακής δράσης της εταιρίας η οποία μπορεί να βασιστεί στην online ή στην offline επικοινωνία. H Οnline επικοινωνία έχει να κάνει ενδεικτικά με ενέργειες όπως:

  • Ιστοσελίδα
  • Εταιρική σελίδα στο facebook
  • Τwitter
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Pinterest
  • Επαναληπτικό μάρκετινγκ
  • Emails, ενημερωτικά δελτία, online περιοδικά, blog

Η Offline επικοινωνία έχει να κάνει ενδεικτικά με ενέργειες που αφορούν:

  • Επαγγελματικές κάρτες, φακέλους
  • Διαφημιστικό υλικό (παιχνίδια, στυλό, ενδυμασία)
  • Σχεδιασμός καταστήματος
  • Εσωτερική διακόσμηση
  • Συμπεριφορά ομάδας επιχείρησης (Προσωπικότητα, στολή τους, επικοινωνιακή προσέγγιση κλπ)
  • Δημιουργία κινήτρων ή άλλων εταιρικών εκδηλώσεων (διακόσμηση, δώρα, τοποθεσία, ψυχαγωγία)
  • Εξυπηρέτηση πελατών
  • Προωθητικό διαφημιστικό υλικό ( Αφίσες, Περιοδικά, Κατάλογοι κλπ)

Οι πελάτες σας επομένως όταν εφαρμόσετε στρατηγική branding θέλουν να κρατάτε την υπόσχεσή σας, θέλουν να σας εμπιστευτούν αν τους αφήσετε, θέλουν να σας πιστέψουν αν τους πείτε την αλήθεια. Κάντε αυτό που υπόσχεστε μέσω του BRAND σας και να είστε σίγουροι ότι ένα ταξίδι επιτυχίας ξεκινά για εσάς.

No Comments Yet

Comments are closed

ΓΡΑΦΤΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ MY EXTENSION