HAIRCUT: Κομμωτής: Διεκπεραιωτής ή Δημιουργός;

Ο Αντώνης Ριζόπουλος είναι ιδιοκτήτης του καταστήματος Beautique Καλλιθέας, εισηγητής σεμιναρίων εκπαίδευσης κουρέματος και προσωπολογίας. Για επικοινωνία μαζί του μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook, Antonio Rizopoulos.

ΚΟΥΡΕΜΑ = μοναδικότητα, μόδα, ανάγκη, ευχαρίστηση, ευκαιρία για αλλαγή διάθεσης

Θα μπορούσαμε να γράψουμε πολλά και να ισχύουν όλα. Το μόνο σίγουρο είναι πως, κυρίως από τις αρχές του 20ου αιώνα, παρουσιάστηκε η ανάγκη για ειδικούς στο κούρεμα, ειδικά στο γυναικείο. Την πρώτη δεκαετία 1900-1910, οι γυναίκες άρχισαν να κάνουν την επανάσταση τους, να βγαίνουν από το σπίτι και να διεκδικούν θέσεις εργασίας και ψήφο. Μέρος αυτής της επανάστασης ήταν και τα μαλλιά, τα οποία ξεκίνησαν να τα κόβουν κοντά, δείχνοντας ότι συμμετείχαν σε  αυτό το κίνημα.

Εκείνη την εποχή, με μπροστάρηδες τους κουρείς, ξεκινάει η ανάπτυξη του γυναικείου κουρέματος. Μέχρι τότε, στο γυναικείο τομέα επικρατούσαν τα χτενίσματα, οι μπούκλες, τα μακριά μαλλιά, τα ποστίς, που όλα ήταν κατάλοιπα κυρίως της αναγέννησης, η οποία ήθελε την γυναίκα θηλυκή, αλλά μαλθακή.

Αυτό αντικαταστάθηκε από την δυναμική γυναίκα, την χειραφετημένη που καπνίζει δημοσίως. Αυτή την επανάσταση μετά τον Πρώτο παγκόσμιο πόλεμο συνέχισαν οι flapper girls. Τα μαλλιά κονταίνουν στο ύψος κάτω από το αυτί, κολλάνε στο κεφάλι, ή έχουν χαλαρές μπούκλες.

Τα επόμενα χρονιά παίζουν τα μήκη από τους ωμούς και κάτω, άρα το χτένισμα παίρνει πάλι την σκυτάλη. Μόλις κάνει την εμφάνιση του το bob care την δεκαετία του 1970, το κούρεμα επανέρχεται στις μεγάλες στιγμές του και γίνεται η έκρηξη της ανάπτυξης του. Οι απαιτήσεις των πελατών αρχίζουν να αυξάνονται και η τεχνική κατάρτιση των κομμωτών, χρειάζεται βελτίωση. Σχολές κομμωτικής αρχίζουν να εμφανίζονται για να αντικαταστήσουν την εμπειρική μάθηση.

Από εκείνη την εποχή, με αποκορύφωμα την δεκαετία του 1990, η εκπαίδευση στα κουρέματα φτάνει στο ζενίθ. Εταιρίες, σχολές, όλοι, προσφέρουν μάθηση και όλοι την ζητούν. Οι τεχνικές των κουρεμάτων κορυφώνονται. Παρουσιάζονται νέα κουρέματα, νέες τεχνικές, νέες τάσεις μόδας κάθε 3 ή 6 μήνες το αργότερο. Η ζήτηση είναι τόση, ώστε εφευρίσκονται μέχρι και τεχνικές χωρίς γεωμετρικές ή καλλιτεχνικές αρχές, αρκεί να παρουσιαστούν.

Εκείνη είναι η στιγμή που οι κομμωτές καταλαβαίνουν στα μέσα της δεκαετίας 2000-2010, ότι με αυτό τον τρόπο οι πελάτες αρχίσαν να εγκαταλείπουν τα κομμωτήρια, αφού μέσω της έμπνευσης όλη η νεολαία μπορούσε να πειραματίζεται με τα μαλλιά της, μόνη της. Ήταν η εποχή που η κόρη πήγαινε την μαμά στο κομμωτήριο, ή της έφτιαχνε τα μαλλιά στο σπίτι και όχι το αντίθετο.

Έτσι, σύντομα βλέπουμε μια στροφή των τάσεων σε σχήματα και στυλ όπου η τεχνική. ή πιο σωστά η υψηλή κομμωτική τεχνική, ξαναβρίσκεται στο φόρτε της. Γεωμετρικές και βαριές γραμμές, απολυτή ακρίβεια σε ανδρικά και γυναίκεια, συνδυασμοί πολλών τεχνικών για ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα.

Στις μέρες μας όμως και ειδικότερα στην Ελλάδα, έχουμε ήδη μπει στην εποχή της κρίσης. Οι εκπαιδεύσεις μειώνονται, διακόπτονται, ή καθίστανται πλέον «ακριβές».

Το πιο σημαντικό περιουσιακό μας στοιχείο όμως, σαν κομμωτές, είναι οι γνώσεις μας και οι τεχνικές μας. Είναι κάτι που πρέπει να καταλάβουμε όλοι και να μην το παραμελούμε. Η εκπαίδευση είναι μια αλυσίδα, επομένως αν χάσουμε έναν κρίκο, έχουμε πρόβλημα. Η μόδα έρχεται, παρέρχεται και ξανάρχεται. Η old school σχολή επανέρχεται δυναμικά στα ανδρικά και κατακτά σιγά-σιγά και τη γυναίκεια μόδα. Παλιές – εώς πολύ παλιές – τεχνικές, τις οποίες όμως αυτός που δεν τις γνωρίζει βγαίνει εκτός παιχνιδιού. Πρέπει να κάνουμε τα πάντα ώστε να γνωρίζουμε οτιδήποτε έχει σχέση με τις τεχνικές μας. Αυτές είναι τα όπλα μας.

Σήμερα, θεωρείται πολύ σημαντικό το να μπορούμε να «διαβάζουμε» κάθε κουπ που βλέπουμε σε φωτογραφίες. Παρατηρούμε την τάση της νεολαίας να χρησιμοποιεί τους κομμωτές σαν εκτελεστές των επιθυμιών τους και όχι σαν ειδικούς στις προτάσεις. Συχνά έρχονται πελάτες (από 8 έως 68…) με το smartphone στο χέρι και μας λένε «θέλω αυτό!!!!!», δείχνοντας μας φωτογραφίες μοντέλων, ηθοποιών, τηλεοπτικών προσώπων, κτλ.

Εδώ θα πρέπει να αρχίσουμε να δίνουμε την μάχη μας και όχι να γινόμαστε εκτελεστικά όργανα. Οφείλουμε να το συζητάμε, να τους επισημαίνουμε τους λόγους για τους οποίους κάτι τους ταιριάζει, ή να αντιδρούμε όταν κάτι δεν τους πηγαίνει. Όλα αυτά επιτυγχάνονται δείχνοντας τις γνώσεις μας στην προσωπολογία, στη συνολική εμφάνιση και ατομικά χαρακτηριστικά.

Στο τέλος, αφήνοντας τους να αποφασίσουν -γιατί η απόφαση είναι, και πρέπει να είναι δική τους- αυτό που μένει είναι το γεγονός ότι ο κομμωτής είναι σύμβουλος τους και όχι ένα ρομπότ που εκτελεί σωστά εντολές. Έτσι θα μας συμβουλευτούν για προϊόντα, για χρώματα ή για τεχνικές εργασίες και δεν θα ενημερωθούν από το ίντερνετ, του οποίου κάποιες από τις επιπτώσεις του στη δουλειά μας, νομίζω πως όλοι έχουμε συναντήσει.

Έχοντας σχολιάσει επιδερμικά πολλά θέματα, τα οποία θα δούμε αναλυτικά σε επόμενες εκδόσεις, καταλήγουμε στο γεγονός ότι οι γυναίκες μας έχουν ανάγκη είτε για ευχαρίστηση, είτε για αλλαγή ψυχολογίας, είτε για μόδα. Πρέπει όμως να έχουν ανάγκη τις ιδέες και γνώσεις μας και όχι μόνο την τεχνική μας, την οποία οφείλουμε να βελτιώνουμε συνεχώς με άρτια ενημέρωση και κατάρτιση. Είναι βέβαιο ότι πρέπει να παλέψουμε και για τα δυο.

 

NDM Publications

Καλλινίκου 2, πλ. Κολιάτσου

τ.κ. 11254

21 5550 9843

info@myextension.gr

ΓΡΑΦΤΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΟΥ MY EXTENSION